Ryssland försöker allt oftare kringgå sanktionerna genom EU-interna leveranskedjor
Rysslands metoder att kringgå de införda sanktionerna och exportrestriktionerna är allt svårare att identifiera. När leveransrutterna blir alltmer komplexa kan företag omedvetet bidra till kringgåendet.
Ryssland försöker hela tiden hitta nya och mer diskreta metoder för att kringgå de sanktioner och exportrestriktioner som införts mot landet. Allt oftare skapar Ryssland leveranskedjor också på EU:s inre marknad.
Ryssland försöker allt effektivare dölja leveranskedjorna, eftersom myndigheter i väst allt bättre känner till hur landet kringgår sanktionerna och exportrestriktionerna. Med allt fler mellanhänder i leveranskedjorna blir det allt svårare för myndigheter och företag att veta vem de slutligen gör affärer med.
Att leveranskedjorna också når Europeiska unionens inre marknad innebär att någon kan ta kontakt med ett finländskt företag inom Finland eller EU. Företaget märker inte nödvändigtvis någon tydlig koppling till Ryssland eller något annat land utanför EU.
I leveranskedjorna ingår både enskilda företag och mer omfattande anskaffningsnätverk som Ryssland kan använda för att dölja att behövligt material styrs till landet.
Kedjor med upprinnelse på EU:s inre marknad fortsätter ofta med hjälp av en lång kedja av mellanhänder i tredjeländer utanför EU.
Effekterna av sanktionerna märks i Ryssland
Ryssland försöker kringgå sanktionerna och exportrestriktionerna för att skaffa sig produkter och teknik som landet behöver.
Finländska företag, universitet och forskningsinstitut besitter rikligt med internationellt erkänd kompetens och avancerad teknik. Rysslands anskaffningsförsök kan gälla såväl avancerad teknik som vanliga komponenter, såsom kretskort. Exempelvis olika elektroniska komponenter, mätinstrument, verktygsmaskiner, materialteknik, optik, sjöfartsteknik och kvantteknologisk know-how intresserar Ryssland.
Rysslands försöker också skaffa produkter med dubbla användningsområden, som omfattas av exportkontroll genom en EU-förordning. Med produkter med dubbla användningsområden avses teknik eller produkter som lämpar sig både för civila ändamål och för militära ändamål eller utveckling av massförstörelsevapen.
Sanktionerna och exportrestriktionerna mot Ryssland försvårar och fördröjer landets anskaffning av de berörda produkterna och gör dem också dyrare. Anskaffningarna är nödvändiga för Ryssland framför allt för att landet ska kunna upprätthålla sin militära kapacitet.
Ryssland kringgår sanktioner för att kunna föra krig
Europeiska unionen och andra västländer har infört sanktioner som svar på Rysslands anfallskrig. Sanktionerna är utrikespolitiska åtgärder och ett av syftena är att försvaga Rysslands förmåga att fortsätta sin invasion av Ukraina. Sanktionerna gäller till exempel energi-, transport-, teknik- och försvarssektorerna. På senare tid har åtgärder också vidtagits för att förhindra att sanktionerna kringgås.
Ryssland försöker i synnerhet kringgå sanktionerna mot teknikimport och energiexport, eftersom de påverkar landets möjligheter att föra krig i Ukraina. Dessutom kommer landet sannolikt också i fortsättningen att försöka påverka EU-ländernas beslut om nya sanktioner och rikta motåtgärder mot de sanktioner som EU och andra västländer har infört.
Det gäller att vara uppmärksam vid kontakter som avviker från det normala
När Rysslands leveransrutter blir alltmer komplexa och alltmer sammankopplade med EU:s inre marknad kan företag omedvetet bidra till att sanktioner och exportrestriktioner kringgås.
Företag bör därför fästa uppmärksamhet vid anskaffningsförsök eller kontakter som avviker från det normala. Det kan exempelvis röra sig om kontakttagande från ett nyligen bildat företag eller ett företag i ett land med obekant företagsklimat. Det kan vara fråga om en aktör som gjort affärer med Ryssland länge eller som gjort stora förändringar exempelvis i fråga om betalningsarrangemang vid export, import och anskaffning.
Företagen bör också vara alerta när det gäller affärspartner vars kommunikation sker endast via olika mellanhänder eller befullmäktigade företrädare för företaget. Det är också bra att vara försiktig när det gäller ovanliga betalningsarrangemang där köparen till exempel vill betala genom en tredje part eller via bankkonton i skatteparadis.
Genom effektiv avtalshantering och god kundkännedom kan företagen minska risken för att oavsiktligt bli en del av ett nätverk för kringgående av sanktioner eller exportrestriktioner.
Företagen ansvarar för att sanktionerna och exportrestriktionerna iakttas
Företagen måste veta vem de gör affärer med. De har det yttersta ansvaret för att förvissa sig om var de produkter de säljer slutligen hamnar.
Företag och andra privata aktörer bör vara medvetna om riskerna med att kringgå sanktioner och exportrestriktioner. Företagsledningen har straffrättsligt ansvar för att EU:s sanktioner och exportrestriktioner iakttas. Affärer med aktörer som är föremål för sanktioner kan också inverka negativt på företagets egen affärsverksamhet och försvåra betalningar och finansiering.
Utöver straffrättsliga påföljder innebär involvering i kringgående av sanktioner och exportrestriktioner betydande skada för företagets anseende. Och skadan gäller inte nödvändigtvis bara företagets eget anseende. Den kan leda till skadat anseende också för samarbetspartner och kunder till företag som kringgår sanktioner eller exportrestriktioner.
I ärenden som gäller allmänna tullförfaranden och tullbrott kan företagen kontakta Tullen. I frågor som gäller sanktioner och deras tolkning samt exportrestriktioner och exporttillstånd för produkter med dubbla användningsområden ger utrikesministeriet råd.
Skyddspolisen har till uppgift att tillsammans med andra myndigheter övervaka att teknik eller produkter som omfattas av exportrestriktioner inte exporteras från eller via Finland. Företag och organisationer som kontaktas på ett misstänkt sätt kan kontakta Skyddspolisen via kontaktformuläret på vår webbplats.
Skuggflottan avgörande för kringgående av sanktionerna
Finska viken är en viktig transportled för rysk olja och gas som Ryssland vill trygga.
Östersjön trafikeras veckovis av flera tiotal fartyg som hör till den så kallade skuggflottan och som Ryssland använder för att kringgå pristaket på olja och andra sanktioner mot landets energiexport. Totalt ingår flera hundra fartyg i Rysslands skuggflotta. De utgör ändå ingen enhetlig flotta, eftersom fartygen har olika förtäckta och föränderliga ägar- och försäkringsarrangemang och seglar under flera staters flagg.
Kringgående av sanktionerna mot energisektorn och energitransporterna har stor betydelse för den ryska ekonomin. Inkomsterna från olja och gas utgör omkring en tredjedel av inkomsterna i den federala budgeten.
Skuggflottan utgör en betydande miljörisk för Östersjön exempelvis på grund av fartygens dåliga skick, bristfälliga försäkringar, besättningens eventuella inkompetens och utmanande navigationsförhållanden. En oljeolycka skulle ha långvariga miljökonsekvenser för Östersjöns kuststater, sannolikt också Ryssland.
Om kuststaterna i väst inför nya sanktioner mot eller andra inskränkningar i trafiken i Finska viken, reagerar Ryssland sannolikt med motåtgärder. Landet kan exempelvis i sin informationspåverkan försöka skapa hotbilder om militär eskalering, om dess tolkning är att EU-länderna begränsar sjötrafiken i Östersjön. Rysslands beroende av trafiken i Finska viken begränsar emellertid sannolikt landets beredskap att vidta motåtgärder.
Från finländsk säljare till mellanhänder inom EU och sen till köpare inom EU. Från köpare inom EU till mellanhänder utanför EU, sen till deklarerad slutanvändare och sen till verkliga slutanvändare som är sedan tidigare okänd aktör utanför EU.